onsdag 13. februar 2008

You[Tube], You[Tube], You[Tube]

Så, You[Tube] og sidas forskjellige bruksområder.
Siden jeg hadde bygget meg opp en viss internettavhengighet innen slutten av tiendeklasse, trengte jeg et sted å henge da jeg tok meg permisjon fra forumet mitt. Stedet ble You[Tube]. Tidlig 2006 hadde Tube-hypen ennå ikke inntatt Norges land, og det var heller ikke så mange brukere. De dominerende "director" kanalene på sida var Boh3m3, Brookers, LittleLoca, Filthyhoe, Emmalina og Renetto, og alt som foregikk på sida foregikk på en måte mellom dem (og noen fler, selvfølgelig). Jeg abonnerte ikke på så mange av dem selv, men jeg holdt meg oppdatert. Tuberne ble på en måte delt opp i faste brukere, som fulgte med på vloggger, og tilfeldige brukere som var innom for en spesiell video. (Det er var ikke så mange musikkvideoer og andre ting ennå, så søk på slikt ga sjelden treff)

Nå har sida selvfølgelig forandret seg. Siden den tid har vi fått Lonelygirl15, og alt det tullet der, pluss en del plate- og filmselskaper. Her kommer vi til det ene poenget mitt. You[Tube] bør først og fremst være et sted der små stemmer kan bli store. Det er kjempefint at disse selskapene er der og deler musikkvideoer og lignende, men deres videoer burde verken komme på forsida eller på lister over mest sette videoer eller mest abonnerte kanaler.

Ellers foreslår jeg at dere som ennå ikke har gjort det ser en del director-videos. Det er tross alt de beste filmene. Mine favorittkanaler er som følgende: thewinekone, smosh, lassegg og GiR2007. Sjekk gjerne ut StevenTsapelas' We need girlfriends, thewatchman55 og en rekke av davelehres videoer også.

Dagens Tube-tips:

Ingen kommentarer: