søndag 9. mars 2008

Kaizers, kaizers og kaizers (men her tror jeg det slutter)

Var på kaizers-konsert i går!
Først dro jeg på jobb, og så tok jeg fire-toget inn til Oslo der jeg møtte Hanna. Så gikk vi litt i butikker, før vi skulle finne noe å spise. Hanna ville bruke pinner, og jeg visste om et asiatisk sted i nærheten av Sentrum Scene, så vi gikk dit. Ved scena sto det allerede en liten gruppe og venta på å få komme inn, tre timer før dørene skulle åpne. Da vi lette etter restauranten gikk vi forbi nødutgangen til Sentrum Scene, og da hørte vi Kaizers øve! Det var litt lol at vi sto der og fikk gratiskonsert, mens hardcorefansen sto i en ikke-eksisterende kø og ikke hørte noen ting.

Vi gikk og stilte oss i kø sånn i sju-tida, og straks etter begynte folk å komme. Snart var køen så lang at den strakte seg rundt hjørnet der Råkk og rålls pleide å ligge. Vi sto nesten forrerst. Etter å ha stått og venta en time slapp vi endelig inn. Vi hang fra oss klærne og stormet ned i lokalet. Det var masse førtiåringer på galleriet, og det var litt gøy. Hanna og jeg var enige om at vi sikkert også kom til å sitte der når vi ble førti. Etter en time med venting og allsang (ompa til du dør, resistansen, bak et halleluja) kom det endelig en fyr på scena. Det var en islandsk oppvarmingsdude med gitar som starta med en rolig sang. Det var litt mislykka, for mange i publikum bare fortsatte å prate mens han spilte, respektløse som de var. Det tok seg opp etterhvert, og mot slutten spilte han en eminent versjon av Billie Jean, og alle i publikum sang med.

Etter islandsduden trodde jeg Kaizers skulle på, men neida. Fire jenter i kjole entret scena. De viste seg å være dritgode på veldig mange instrumenter, og spilte litt kaizersaktig musikk som samtidig var inspirert av Ronja Røverdatter og litt ska. I bunn og grunn litt for "bondsk" for meg, men jeg ble så imponert, og syntes de hadde slikt scenetekke at jeg sikkert hadde kjøpt cd'en uansett.

Etter disse kom endelig timen. Lyset ble dempet, og et kaizersk lydspor ble satt på. Det varte og det varte, og det eneste som gikk gjennom hodet mitt var Interpols "spare meeeeeeeeeee the suspense....". Endelig entret de scena en etter en. Helge først, Janove sist. Åpningslåta var Maskineri, og refrenget tok helt av. Vi sto som sild i tønne, og alle hoppet som frosk. Reportoaret inkluderte gamle kjenninger som kontroll på kontinentet, ompa til du dør, bøn fra helvete og bak et halleluja, låter som hadde gått litt i glemmeboka for min del, nemlig Maestro, blitzregn baby, knekker deg til sist og Dieter Meyers Inst., samt en del fra den nye skiva, 9 mm, volvo i Mexico, den andre er meg og enden av november. Jeg savnet Toxic blod og forsåvidt også Dastard sønn. Litt rart at de ikke spilte Med en gong eg når bånn, siden det var den de øvde på. Jeg la også merke til at de ikke spilte en eneste låt fra Evig pint. Kanskje de ikke likte det albumet så godt?

Da det "offisielle programmet" var over fikk vi kalt dem tilbake, og de spilte tre sanger til, hvorav den siste var Apokalyps meg. Jeg og Hanna syntes det var en litt skuffende avslutning, og det syntes kanskje de andre også, for alle ble stående og klappe. Det hadde kanskje noe med at lyset fremdeles var av. "Det er ikke over før lyset går på", tenkte jeg for meg selv. Og sant nok, etter en liten stund kom gjengen tilbake og ga oss en nydelig versjon av Mr Kaizers hans Constanze og meg. Etter det måtte Hanna og jeg skynde oss som best vi kunne for å rekke siste toget hjem. Vi var ikke sikre på om det gikk 0039 eller 0048, så det var litt stress. Heldigvis var det sistnevnte, så vi slapp å slite.

Alt i alt var det en bra dag og konsert. Jeg gleder meg til å lese anmeldelsen av den i avisa senere.

Ingen kommentarer: