torsdag 20. november 2008

of Montreal, Brand og gjenforening.

Herregud!

Snappa med meg et Plan B da klassen var i Oslo på tirsdag. Leste om of Montreal og fikk et behov for å sjekke dem ut. Det er lissom et eller annet sted mellom Late of the Pier, Prince, Scissor Sisters og kunstmusikk mellom 1945 og 1970. Jeg syns hvertfall det er sinnsykt fett så langt, men det spørs om det varer. Sånn musikk kan fort bli sånn man blir lei av etter et par gjennomhøringer, men i følge Plan B-journalisten var det nettopp etter tre-fire snurrer at man ville elske den, så jeg skal ikke dømme ennå.

Mens jeg nevner osloturen; grunnen til at klassen dro var for å se Nationalteatrets oppsetning av Ibsens Brand. Den med kjente sitater som "Evig eies kun det tabte" og "Vær deg selv fullt ut og helt, og ikke stykkevis og delt", som Ravi siterer i sangen utadæsjælopplevelse. Det var konge! Hele stykket åpnet med at de inviterte folk opp på scena for å danse. Klassen vår hadde plasser på galleriet, men det hadde de tenkt på. Det var nemlig montert en svær sklie ned på scena, som vi villig kjørte ned og danset bl.a med Torbjørn Harr fra Mars og Venus. Stykket var dødsbra. Teksten var drita vanskelig selvfølgelig, men scenografien var genial. De hadde også fått med seg et lag av dødsproffe sangere, og ho ene hadde en av de vakreste stemmene jeg har hørt i hele mitt liv. La ved et bilde av oss nede på scena, ikke saksøk meg :)


(Fotograf Anna E. Randby)

Tror jeg må skrive ønskeliste snart. Dreit i det i fjor, men det ble ubehagelig for både den ene og den andre, så da får jeg gjøre det i år selv om det føles litt ego. På lørdag er det julemarked på steinerskolen. Da blir det gjenforening for gamleklassen, yay!

Ingen kommentarer: