fredag 14. november 2008

Moderne kunst, fransk film og HSM3!

I lyttetimen i går hørte vi på Plym-Plym. Til min store overraskelse virket det som om om jeg var den eneste i klassen som satte pris på verket. De andre pratet mens vi skulle lytte, gjentok det som ble sagt og sa at de ikke orket å høre hele. Jeg syns dette er bemerkelsesverdig fordi jeg ikke er noen spesielt stor fan av moderne kunst, men noen ganger gir det meg en følelse, som regel av tristhet, og hvis et verk klarer det, uansett hvor ubegripelig det er ellers, da syns jeg det er et godt verk. Et annet eksempel på slik kunst er maleriene til Tor Hoff. De ser litt ut som grafitti egentlig, men det er noe helt magisk med dem. Jeg var så heldig å ha hele galleri F15 for meg selv da de stilte ut bildene hans, og det var en magisk halvtime av livet mitt.


(Uten tittel, 1975, akryl på plate, 123 x 125 cm.)

Hadde franskeksamen idag. Tror det gikk bra. Etterpå gikk jeg på biblioteket og lånte fire filmer. Så den ene i sta, en fransk film selvfølgelig. Den het Mathieu og korguttene (orginaltittel Les Choristes), og var utrolig rørende. Guttene i filmen sang så jeg begynte å gråte bare fordi det var så vakkert. Jeg MÅ kjøpe lydsporet til filmen!

Er så mye norsk film jeg vil se nå, men tida går fra meg hele tida! Fikk i alle fall sett High School Musical 3 her om dagen. Jeg syns ikke den var like bra som toern, men den hadde sine morsomheter. Jeg syns den beste scena var den når Troy og Chad var på en skraphaug for å finne reservedeler til bilen, og masse glinsemenn* hopper fram og de har en heftig fellesdans. Ellers var historien helt grei. I likhet med de to foregående filmene unngikk filmen de verste klisjeene, og jeg ble ganskle fornøyd med slutten. Favorittkarakteren min har nå lett blitt Ryan Evans. Han er så rå! Jeg vil påstå at han er den beste skuespilleren også, men jeg må kanskje se ham i andre roller før jeg dømmer.

*Jeg jobba som frivillig på Hovefestivalen på nedrigg. En av jentene jeg jobba sammen med definerte sterke, kjekke handymenn som glinsemenn, et ord jeg så absolutt fikk et behov for å stjele.

Gleder meg til Max Manus!

Ingen kommentarer: