søndag 7. desember 2008

Amélie, mer of Montreal og Graham Coxon

Så Amélie igjen i dag. Fikk så inderlig lyst på grunna av en reklameidé jeg fikk til Gusmania i går. Jeg sier ikke noe før jeg eventuelt har lagd et utkast :P Uansett liker jeg filmen likegodt etter sikkert tiende gang jeg ser den. Det er nesten så jeg driter i at det er klisjé, og sier at det er yndlingsfilmen min.

Tenkte forresten å komme med en anbefaling. Skulle tegne her om dagen, og hentet fram en glemt cd fra bokhylla, nemlig Graham Coxons The Kiss of Morning. Jeg trodde det bare var to-tre fine sanger på den, men det viste seg å være en kremplate! Hvis du ikke er så opptatt av vakker vokal, og kan tåle amerikansk fjellmusikk er plata absolutt noe å anbefale. Live Line og Good Times er nok de fineste sangene.

Nå har jeg også kommet gjennom hele of Montreal-skiva. Den er rett og slett fantastisk! Det er lissom en mønsj av nesten alt jeg syns er fint. Drita retro, og samtidig hypermoderne. Og selvom det bare er Kevin Barnes som synger er det sykt variert vokal. Herlig! La dessuten merke til at han opptil flere ganger synger "Lille venn" i teksten. Hørte det første gang i Death is Not a Parallel Move , selv om jeg utallige ganger hadde hørt And I've Seen a Bloody Shadow tidligere. Notorisk som jeg er når det gjelder å høre feil hadde jeg hørt "Linda VanderHart is not dead" istedet for "Lille venn, the heart is not dead", som det tilsynelatende er. Tragisk nok syns ejg min egen versjon var finere, så jeg tror jeg skal bruke Linda i mine egne komposisjoner, som forresten tar litt ny kurs nå. Merker at jeg er litt påvirka av musikk a la Nickel Eye om dagen.

Ellers ble livet mitt brått forvandlet til en julekalender, da fiolinmakeren ringte første desember og sa at fiolinen min var skadet så grasalt at det ville koste 7000 å reparere den. Hver dag hadde en hendelse som passa til en episode, men i går fikk jeg vite at han skal gi meg studentrabatt, altså halv pris. Det var selvfølgelig bra, siden jeg allerede sliter litt økonomisk. Dessverre ble plottet til kalenderen borte nå, med mindre det skjer noe grusomt i morgen. Men jeg håper jo at det ikke gjør det, eller at det i så fall ordner seg til jul :)

Har muntlig eksamen i fransk i morgen. Må innrømme at jeg ikke er helt klar over hvordan det skal foregå, så jeg er litt spent. Eksaminatoren sa at mye ville foregå på norsk, så jeg håper fokuset er mest på forståelse, eventuelt at jeg skal lese litt tekst høyt for dem. Jeg har jo vist at jeg kan formulere meg skriftlig, ehe...

2 kommentarer:

Hanna sa...

Synger han lille venn på norsk? Eller misforstod jeg?
Hm, reklameidé til Gusmania?

Maria sa...

of Montreal synger om Norge på forrige album, "Hissing Fauna: Are You the Destroyer?". De synger om hvor mørkt og kaldt det er, og i en sang som heter Labyrinthian Pomp synger ei dame "Du er ikke den som ødelegger fitta". Ikke like koselig som "Lille venn", men litt morsomt for det :)